Wijk GGZ-er moet psychische problemen tijdig signaleren
Algemeen
219
keer gelezen
Uit onlangs gepubliceerde cijfers van de politie blijkt dat in de regio Utrecht het aantal incidenten met mensen met verward gedrag in het afgelopen jaar licht is gestegen. Ook in Montfoort wordt er in toenemende mate een beroep gedaan op GGZ-deskundigheid.
Montfoort - Bij de Stichting Welzijnsondersteuning Montfoort-Linschoten (SWOM) is per 1 december een pilotproject van start gegaan waarin de wijkgerichte GGZ-er een grote rol speelt. Om escalatie te voorkomen is het vroegtijdig signaleren een van de belangrijkste speerpunten. Het college van burgemeester en wethouders vond ook dat hier meer aandacht voor moest komen en er duidelijk een behoefte was aan GGZ expertise binnen de gemeente Montfoort. Samen met de SWOM is deze pilot nu gestart om veiligheid en zorg te verbinden. Heidi Habben Jansen is sociaal psychiatrisch verpleegkundige (SPV-er) en heeft tot taak om de Wijk GGZ op poten te gaan zetten. “Signalering en samenwerking met de verschillende diensten is daarbij een eerste vereiste. Huisartsen, wijkagenten, woningbouw, apotheek en winkeliers, ze hebben allemaal zo hun eigen zicht en bemoeienis met psychisch kwetsbare mensen. Want psychische problemen komen vaak voor en zijn niet altijd gemakkelijk te herkennen. Daarnaast is ook niet iedereen goed op de hoogte van de mogelijkheden die de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) kan bieden. Juist daarom krijgt de inwoner niet de juiste hulp en soms helemaal geen hulp, terwijl die wel beschikbaar is.”
Dat vroegtijdig signaleren is echt belangrijk. Vaak lukt het de mensen niet meer om hun leven op orde te houden. Problemen met de persoonlijke zorg, huisvesting of financiën groeien boven hun hoofd en men raakt in de war of in een isolement. Ook kan er overlast worden veroorzaakt, een vaak een onbegrepen psychische uitlaatklep. Het is belangrijk dat deze inwoner op tijd zorg en hulp krijgt om verdere onrust en escalatie te voorkomen. Een paar voorbeelden zijn: Persoon laat niet-passend gedrag zien. De persoon verkeert in zorgelijke omstandigheden. Hij of zij maakt een verwarde indruk of heeft ernstige gezondheidsproblemen, maar ook het veroorzaken van overlast is een van de voorkomende situaties.
Heidi Habben Jansen: “Ik begrijp heel goed dat mensen niet direct aan de telefoon hangen en het eerst een tijdje aanzien. Dat geldt zeker voor de naaste familieleden en bekenden. Zij maken zich natuurlijk bezorgd over een zo ontstane situatie, maar durven niet te handelen of weten niet waar zij terecht kunnen. Als wijk GGZ-er kan juist ik ingeschakeld worden om een inschatting van de problemen te maken. Ik bekijk wat er aan de hand is om daarna met het sociaal team de gewenste hulpverlening te organiseren. Daardoor krijgt het eerder genoemde netwerk rond die persoon handvatten hoe met de situatie om te gaan. Maar ook het bieden van consultatie, door mee te denken in lastige situaties en advies geven, behoort tot de mogelijkheden.”
Na een ontvangen melding gaat Heidi er zo snel mogelijk op af en komt in dezelfde week al tot actie. De mensen hoeven zich hierover geen zorgen te maken, want deze hulpverlening kost helemaal niets. Heidi Habben Jansen: “We zijn nog maar een kleine twee maanden bezig, maar het kost nu eenmaal wat tijd en moeite om een gestroomlijnde en goedwerkende organisatie op te bouwen. Ik ben positief genoeg om nu al te zeggen dat dit zeker gaat lukken. Het is wel een heel ander onderwerp, maar vergelijk het met de organisatorische expertise op het gebied van dementie. Die kwam in het begin ook niet meteen van de grond, maar is nu een onmisbare schakel binnen de SWOM en daar moet het straks met de Wijk GGZ ook naartoe. Het is de taak van mij als Wijk GGZ-er om de meldingen aan te nemen en daarnaast goed samen te werken met de instanties. Ik ben als het ware een duizendpoot die inwoners helpt om zelf de regie op hun leven weer te voeren die ze gaandeweg door persoonlijke problemen waren kwijtgeraakt. Het op tijd signaleren om zo de persoon in kwestie optimale begeleiding en passende hulpverlening te geven en om zo verdere escalatie te voorkomen is het belangrijkste doel. Een preventieve en sluitende aanpak.”
Maakt u zich zorgen om iemand, heeft u vragen of wilt u iemand aanmelden, neem dan gerust contact op met de Wijk GGZ-er Heidi Habben Jansen. Zij is te bereiken via telefoon 06-21 389 713 of per email op h.habbenjansen@swomontfoort.nl