Winkeliers zijn niet uit het veld geslagen
Algemeen
212
keer gelezen
IJsselsteiners zijn echt loyaal en kopen lokaal
Nu de coronamaatregelen worden versoepeld keren ook de koopavonden en de koopzondag weer terug. Op zondag 28 juni zijn de winkels in de binnenstad voor het eerst weer geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Vanaf 3 juli is het elke vrijdag weer koopavond tot 21.00 uur.
Koopavonden en koopzondag
Lysette Verwegen
GUNFACTOR
Over een ding zijn alle ondernemers het eens: de gunfactor in IJsselstein is groot. “Klanten leefden mee en maakten echt werk gemaakt van onze slogan ‘Wees loyaal, koop lokaal’. Nieuwe klanten zijn vaak verrast hoe leuk het is om in het stadje te shoppen en wat we allemaal te bieden hebben. Service moet je ervaren: in de winkels.”
Ondernemen is doorzetten. Dat geldt niet alleen voor de horeca, maar ook voor de winkeliers in de binnenstad. Corona bracht veel zorgen en narigheid, maar ook heel veel inventiviteit en bewustwording bij ondernemers en klanten.
IJSSELSTEIN – Sharon Reitsma was bezig met de inrichting van haar eerste eigen modewinkel aan de Utrechtsestraat 58. ByShar. zou begin april openen; het werd door corona een maand later. “Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar dat deed het niet. Een domper op mijn enthousiasme”, vertelt ze. Vooral omdat ze niet kon inkopen in Italië, Frankrijk en Duitsland: “Ik verkoop betaalbare trendy mode, ook voor vrouwen met een maatje meer, maar alle landen zaten op slot. Ze klaagt niet: “Mensen weten mijn zaak al goed te vinden dankzij mond-tot-mondreclame en mijn Facbookpagina By Shar Fahion, waar via privéberichten ook al wordt besteld. Ik geniet ervan dat de winkel open is, de klanten die komen en het openingsfeestje dat nog in het vat zit.”
Private shopping
Collega Edwin Huweneers heeft met zijn Trendlord in de Kerkstraat 10 al jaren een grote klantenkring en liet zich niet uit het veld slaan. “Het was even schrikken, maar we zijn geen uur dicht geweest, ondanks alle onzekerheid. We zijn direct na gaan denken hoe we toch zichtbaar konden blijven, want vooral de eerste drie weken bleven de winkelstraten bijna eng leeg; iedereen bleef thuis.” De oplossing: “Veel posten op social media, gratis verzending van bestellingen en private shopping: in de winkel, de avonduren of bij de klant thuis. Van mijn vaste klanten weet ik maten, pasvorm en smaak. Dat maakt het voor de klant – en voor mij – makkelijker en gezelliger. Passen in de tuin, glaasje wijn erbij, dat was wel uniek.” En het blijft in overleg altijd wel mogelijk. “Service is voor ons niet vreemd, door de omstandigheden wordt er wel meer gebruik van gemaakt.”
Hamsteren
Mirella van Engelen beleefde in haar speelgoedwinkel De Snuisterije in de Kerkstraat 21 bijzondere tijden. “Begin maart was het razend druk. Uit vrees voor een totale lockdown werden er volop puzzels, speelgoed en knutselmateriaal gekocht. Zeg maar rustig: gehamsterd.” Toen bleek dat winkels open mochten blijven werd het rustiger en heb ik vooral bestellingen afgeleverd.” Toch vielen er inkomsten weg: De Huiskamer – samen met buurvrouw Tante Cake – bleef dicht. “Geen kinderfeestjes, babyshowers, high tea of andere leuke bijeenkomsten door de maatregelen.” De verjaardagen haalt ze nu in: “Het is superdruk. Er staan 105 verjaardagsmandjes klaar, want de jarigen van de afgelopen maanden halen hun feestje in nu het weer mag.”
Koop lokaal
Bert Schipper van Kaasie Kaasie aan de Benschopperstraat 27 heeft de crisis goed doorstaan. “Onze kaas en specialiteiten horen bij gezelligheid die iedereen zo nodig heeft en bij de dagelijkse behoeften.” Hij vindt de crisis vooral erg voor horeca en collega-ondernemers die moeilijke tijden doormaken. “Wij zien het liefst dat iedereen het druk heeft, dat komt ook de sfeer in het stadje ten goede.” En: “Blijf lokaal kopen.”