Energieprijzen raken ook de bakkers
Algemeen
1.491
keer gelezen
IJSSELSTEIN • De hoge energieprijzen raken iedereen. Helaas vormt het MKB hier geen uitzondering op. Slagerijen, bakkerijen, kapperszaken om maar een paar voorbeelden te noemen. “Tot nu toe red ik het, maar voor hoe lang?”, aldus Elise van den Berg van bakkerij Oorbeek in IJsselstein.
Ook bij bakkerij Aelbers zijn de gevolgen duidelijk merkbaar. “In Montfoort hebben we onze winkel een half jaar lang maar 3 dagen in de week open kunnen houden”, licht Rinske Lakerveld-Versteeg toe.
Het verhaal van de bakkers staat als voorbeeld voor veel bedrijven. “Ik kreeg februari de eerste verhoging en in augustus kwam al de tweede. En nu is het gewoon afwachten wat er in oktober gaat gebeuren”, vertelt Elise. “Onze energielasten zijn ruim verviervoudigd”, herkent ook Rinske.
Veel bedrijven zijn in afwachting van eventuele steunmaatregelen vanuit de overheid. Maar zolang daar geen duidelijkheid over is, zitten veel winkels in onzekerheid. Elise: “Ik kan de prijzen niet één op één doorzetten in de winkel. Wie koopt nu een brood van 5 euro? Iedereen heeft het zwaar. Bovendien merken wij in onze branche ook een prijsstijging van 50% bij de ingrediënten. Er is namelijk ook een tekort aan meel en ook de verpakkingsmaterialen zijn fors duurder geworden.”
Elise hoopt dat vanuit Den Haag snel goede berichten komen. “Je wilt in jouw gemeente toch niet dat heel veel winkels omvallen? Wat houd je dan over? Ik zie veel bedrijven het zwaar hebben. Ook de restaurants, ook de kledingzaken, ook de sportverenigingen, noem maar op. De verwachting voor onze sector is nu dat de helft van de bakkerijen het niet gaan redden als deze tendens zich voorzet. En ik vermoed dat dit in andere branches net zo is.”
Maar echt hoopvol is Rinske niet: “We voelen ons totaal niet serieus genomen. Wij hebben de hele coronaperiode keihard doorgewerkt en onze werknemers betaald, zonder enige steun van de overheid. En nu hebben wij deze steun nodig en blijven we (te) lang in de kou staan.”
Vooral de onzekerheid brengt veel stress met zich mee. Elise: “Momenteel zijn we aan de Kasteellaan aan het verbouwen. Dat had ik niet gedaan als ik had geweten hoe de situatie er nu voor staat.” Rinske vult aan: “In 3 maanden tijd zijn onze vaste kosten zo gestegen, dat we per maand zo’n 12.000 broden meer zouden moeten gaan verkopen om dat gat te dichten. Dit baart ons enorme zorgen.”
De reacties van de klanten zijn wel hartverwarmend merkt Elise: “Een dame gaf aan dat ze een crowfunding wilde gaan starten, mochten we het niet meer gaan redden. Hoe lief is dat! Maar wij willen als ondernemers vooral gewoon open blijven en deze crisis te boven komen!”