Vestingstad IJsselstein roert zich
Algemeen
1.245
keer gelezen
IJSSELSTEIN • Sinds maart is burgemeester Van Domburg voorzitter van de Vereniging Nederlandse Vestingsteden (VNV). IJsselstein is een van de veertien steden die lid is van deze vereniging. De belangrijkste ambities van de nieuwe voorzitter: “Nog veel meer steden als lid werven, want er zijn ruim 50 vestingsteden in Nederland.” En: “De vestingsteden op de kaart zetten.”
De definitie van een vestingstad: ‘Een stad met een stadsmuur en later - met een gracht eromheen - een stad met een defensief uiterlijk’. IJsselstein hoort daarbij en met een liefde voor historie en archeologie weet de burgemeester er veel van. “De eerste vestingsteden zijn ontstaan in de 15e en 16e eeuw, toen rond sommige steden een aarden wal en later stadsmuren werden opgetrokken. Sommige steden groeven een gracht eromheen en sommige vestingsteden kregen zelfs een stervorm door de opgeworpen verdedigingsconstructies.” Sommige vestingsteden zijn goed bewaard gebleven, zoals IJsselstein. Van andere steden is de vestingconstructie nauwelijks meer te zien. “Maar het blijven vestingsteden.”
Promotie en uitdagingen
De VNV werd in 2002 opgericht om de vestingsteden, vaak authentieke mooie steden, te promoten. Maar ook, meer alledaags: om kennis uit te wisselen. En daar komen de ondersteunende ambtenaren van de burgemeesters in de vereniging aan bod. “Dan gaat het over de parkeeruitdagingen in de vestingsteden, maar ook over het grote terrassenbeleid dat in de coronaperiode is ontstaan, het aanvragen van subsidies voor bijvoorbeeld restauratie en meer, zoals bij ons de weekmarkt in de binnenstad”, legt Harley Veldhuizen uit. “Een vestingstad kan binnen de muren of contouren niet groter worden. En als er buiten die begrenzingen wordt uitgebreid is de mobiliteit in en rond de vesting weer een uitdaging.” En die mobiliteit is in IJsselstein ook van belang als op 11 juni het Lions’ Classic Cars Event plaatsvindt.
Vestingroutes
Met een rit van de classic cars wordt op die dag officieel de nieuwste vestingroute onthuld. De VNV heeft in samenwerking met de Koninklijke Nederlandsche Automobielclub (KNAC) verschillende routes langs de vestingsteden ontwikkeld. “IJsselstein is het startpunt van de Utrechtse route”, vertelt Van Domburg trots. “Als Lopikerwaardgemeente staan we mooi in de spotlight.” De VNV zal op het Classic Cars Event met een kraam aanwezig zijn. “Daar ligt de nieuwste informatie over IJsselstein en de andere vestingsteden, voorzien van een nieuw modern logo, en informatie over de vestingroutes.” Ook de vestingroute Zuid-Holland gaat met een oldtimerevenement van start; een prachtige route van Brielle naar Dordrecht.”
Op de kaart
IJsselstein is pas sinds vijf jaar lid van de VNV. “Mensen die op zoek zijn naar pareltjes van steden vinden stadjes als IJsselstein wel, maar door de aansluiting bij de vereniging is die kans nog groter.” Veldhuizen vult aan: “Veel fietsers weten de mooie routes in ons land wel te vinden, maar gaan regelmatig voorbij aan de vestingsteden. Dat is - tot - nu toe - gewoon minder bekend. Met de vestingroutes, ook te fietsen en in gedeeltes af te leggen, gaan we daar als VNV verandering in brengen.” Hij praat uit ervaring: “Ik houd van stadjes als IJsselstein, maar ben niet zo historisch bewust. Het leuke van de vestingstedenroute is dat je ook de geschiedenis en de bezienswaardigheden van de stadjes ontdekt.”
Voorzitterschap
Van Domburg werd gevraagd het voorzitterschap van de VNV over te nemen. “Dat deed ik graag, want ik wil de vereniging nog actiever laten worden in het grote netwerk. Daarom hebben de bestuursleden - burgemeester of wethouders van de aangesloten vestingsteden - hun ambtelijke ondersteuning. De ambtenaren hebben veel praktische- en dieptekennis en weten veel meer van de uitvoering en mogelijkheden.” Kijk op Facebook: Vereniging Nederlandse Vestingsteden.
Lysette Verwegen