Mevrouw Schoon 2
Algemeen
107
keer gelezen
In mei stuurde ik in het kader van de Back-to-Sender-actie een pakket zwerfblikjes naar het hoofdkantoor van Albert Heijn met het verzoek om statiegeldinvoering. Op een recente brief aan AH met verdiepende vragen over zwerfafval, kreeg ik weer reactie van mevrouw Schoon. Mijn vragen waren concreet: ‘Welke acties gaat Albert Heijn uitvoeren om het zwerfafval met minstens 70 procent te verminderen?’ En: ‘Wat doen we met al die niet opgeraapte plastic verpakkingen die in het milieu terechtkomen?’ Helaas is haar reactie niet erg concreet.
Er gloort hoop aan de zwerfafvalhorizon: de B!N
Ze heeft nog wel de Afdeling Woordvoering geraadpleegd lees ik, maar dat leidt alleen maar tot nog meer woorden en geen daden en is slechts een herhaling van de intentieverklaring uit de eerste brief die ik van AH ontving. Teleurstellend dus. Ik zit met mijn handen in het haar. Hoe krijgen we de supermarktketen in beweging? Ik verwoord in mijn volgende reactie aan Albert Heijn dat ik hink op twee gedachten. Gedachte 1: het zal Appie worst wezen wat er met het zwerfafval gebeurt. Gedachte 2: Appie zit net als ik met de handen in het haar als je het hebt over het oplossen van het zwerfafvalprobleem. Maar, zoals zo vaak als je het even niet meer ziet zitten, gloort er hoop aan de horizon. Ik zie een bericht over een innovatieve afvalbak: de B!N. Een soort Holle Bolle Gijs die mensen beloont als ze er hun afval ingooien. Met een speciale B!N-app sparen consumenten dan voor korting of coupons die ze in de winkel kunnen inwisselen. Wat een vondst! Het prototype is inmiddels door een aantal hogescholen gemaakt en uitgeprobeerd. Ik kan niet wachten tot ik de eerste ‘dankjewel’ uit deze Holle Bolle Gijs zal horen en via een app mijn digitale zegeltjes plak van Albert Heijn.
Marie-José de Zeeuw
KlimaatneutraalIJsselstein.nl