<p>Hanna Ruiten: &quot;Direct contact blijft nog altijd het belangrijkst, vooral bij vragen en problemen.&quot;</p>

Hanna Ruiten: "Direct contact blijft nog altijd het belangrijkst, vooral bij vragen en problemen."

(Foto: Lysette Verwegen)

Infopunt Digitale Overheid is pluspunt

  •   keer gelezen

De overheid is digitaal ‘dichtbij’: thuis op de computer. Maar bij vragen en problemen is de overheid veel verder weg, want dan blijkt digitaal communiceren vaak veel ingewikkelder dan praten via de telefoon of aan een loket.
Daarom is in de bibliotheek het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) geopend.


IJSSELSTEIN - Het IDO is een landelijk overheidsinitiatief, omdat steeds meer mensen digitaal ‘de weg kwijtraken’. Digitalisering is door alle technische ontwikkelingen niet meer weg te denken en levert besparingen op. Maar niet bij vragen en problemen: dan is het directe contact onmisbaar. Projectleider Hanna Ruiten noemt wat voorbeelden: “Jongeren die net 18 zijn en ineens van alles moeten regelen en/of dit niet kunnen betalen. Iemand in de bijstand die een aanslagbiljet krijgt en niet kan betalen. Een nieuwkomer die geen computer heeft en de taal nog onvoldoende machtig is. Maar ook mensen die een brief van de overheid krijgen om iets te regelen of betalen en direct in de stress schieten en het dan helemaal niet meer overzien of begrijpen. Ook gebruik van DigiD is nog niet voor iedereen zo simpel. Dan is een bezoekje aan de bibliotheek, waar een computer en een medewerker klaar staan om te helpen dé oplossing. En lekker dichtbij.”

Privacy
Grote overheidsorganisaties, zoals: de belastingdienst, RDW, UWV, SVB, DUO, zijn bij het IDO aangesloten. “Deskundige hulp in de bibliotheek is dichtbij en prettig omdat het een neutrale instelling is, gericht op de klant en informatievoorziening. De bibliotheek is uiteindelijk een organisatie waar informatie wordt gegeven en tal van informatieactiviteiten worden georganiseerd.” Er wordt samengewerkt met welzijnsorganisatie Pulse, het Sociaal Team en de gemeente. “Vaak blijkt tijdens gesprekken dat er nog meer vragen zijn; dan kunnen we direct gespecialiseerde medewerkers van de andere organisaties inschakelen, bijvoorbeeld bij taal- of financiële problemen. De speciale ruimte naast het IDO in de bibliotheek biedt daarvoor ook alle privacy die nodig is.”
Directe hulp
De computer staat klaar om mensen direct met hun vragen te helpen of om iets uit te leggen of demonstreren. “De bibliotheek is altijd al een vraagbaak geweest. We kregen recent ook een vraag over een afspraak maken voor de coronavaccinatie”, vertelt Hanna. “Mensen zijn blij als ze direct antwoord krijgen en ook dat ze, bij doorverwijzing, direct geholpen worden en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Door het directe contact geven we ‘warm’ informatie. En dat is waar het om gaat. Menselijk contact is nog steeds het belangrijkst.”
Openingstijden
Het IDO is geopend elke dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur, donderdag van 9.30 tot 12.30 uur en vrijdag van 9.30 tot 12.30 uur. Er hoeft geen afspraak te worden gemaakt. En het IDO is makkelijk te vinden: “Volg de grote gekleurde stippen met daarin een i op de grond.”

Lysette Verwegen

Niet meer in de stress schieten bij een brief van de overheid

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten