Overdracht van de commandostaf.
Overdracht van de commandostaf. Foto: Tony Buijse

Overdracht postcommando Brandweer IJsselstein

Nieuws

IJsselstein – Robbie Klomp is de nieuwe postcommandant van de Brandweer IJsselstein. Na 20 jaar droeg Marco van Rooijen donderdagavond zijn taak over tijdens een officiële bijeenkomst, waarbij uitgebreid werd stilgestaan bij zijn verdiensten.

Als blijvende herinnering wordt het oefenterrein achter de kazerne omgedoopt tot het ‘Marco van Rooijenplein’. Daarnaast ontving Van Rooijen een met airbrush beschilderde brandweerhelm, een houtsnijwerk van de jeugdbrandweer met de skyline van IJsselstein, en een zilveren pin van burgemeester Ester Weststeijn namens de gemeente.

Marco van Rooijen, ‘mensen-mens’

De overdracht startte ceremonieel: Van Rooijen gaf de commandostaf terug aan burgemeester Weststeijn, die hem vervolgens overhandigde aan Robbie Klomp. Weststeijn prees Van Rooijen als een bevlogen professional met aanstekelijke positiviteit. "Hij staat niet boven, maar tussen zijn mensen." Ze was blij dat Van Rooijen het korps niet verlaat, hij blijft actief als brandweerman.

Voormalige burgemeesters Patrick van den Brink en Patrick van Domburg, en interim-burgemeester Agnes Jongerius, schetsten het beeld van een echt ‘mensen-mens’. Jongerius memoreerde de noodlottige woningbrand van januari 2025: "Slechts één woord past hierbij, respect."

Bereid en Paraat

Van Rooijen bedankte het korps met gevoel. Hij haalde bijzondere momenten aan. Het 100-jarig bestaan van de post, het boek 100 jaar Bereid en Paraat, en de coronatijd. "We mochten niet meer oefenen, alleen maar uitrukken. Hoe ga je dan met z’n zessen in de tankautospuit zitten? Dat was een spannende tijd."

Over zijn opvolger was hij stellig: "Robbie brengt vernieuwing, met het vizier op de toekomst. Hij geeft onze post structuur, rust en duidelijkheid." Rooijen sloot af met: "Tot op de dag van vandaag heb ik het een eer en voorrecht gevonden om jullie commandant te mogen zijn."

Robbie Klomp reageerde met enthousiasme en heeft “super veel zin om samen verder te bouwen”, "Ik heb er super veel zin in om hier samen verder te bouwen. Ik ben er trots op dat ik deze rol mag vervullen."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Afbeelding
112 4 uur geleden
Vier verdachten van plofkraak Lopik opgepakt
Bertus van Schaik tekent contract bij V.V. Cabauw
Sport 12 uur geleden
Bertus van Schaik nieuwe trainer van V.V. Cabauw in de vierde klasse
Foto ter illustratie.
update 12 uur geleden
RMN past werktijden aan door aanhoudende hitte
Afbeelding
Nieuws 22 jun, 23:15
Geen trams tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein van 27 juni t/m 5 juli

Advertenties uit de krant

Oostelijk gedeelte van de Nedereindse Plas in Nieuwegein.
Nieuws 22 jun, 21:56
Raad beslist later of IJsselstein regionale samenwerking van recreatiegebieden gaat verlaten
Demonstratie tegen de noodopvang in IJsselstein.
Nieuws 22 jun, 21:44
Blijvende demonstraties tegen noodopvang in IJsselstein: ‘Onze stem mag ook gehoord worden’
Afbeelding
Nieuws 22 jun, 09:36
Blijtanken: een volle tank positieve energie voor vrijwilligers
IJFC Chaos Familiedag.
Sport 21 jun, 17:30
IJFC Chaos Familiedag: groot voetbalfeest ter afsluiting van het seizoen
Brandweer wedstrijden Lopik.
Met foto’s 21 jun, 17:20
Brandweer wedstrijden Lopik

Download onze app

  • Al het nieuws uit jouw regio
  • Direct op de hoogte
  • Gratis downloaden

Tip de redactie

Heb je een tip, foto of video die nieuwswaardig is? Deel ’m met onze redactie.

Versturen