
Cabauws Schoolpad verbindt vroeger en nu
AlgemeenLOPIK • Het Cabauws Schoolpad, een wandelpad vanuit Cabauw naar de Tiendweg in Willige Langerak, verbindt sinds vrijdagmiddag officieel de beide kernen binnen de gemeente Lopik. Mart van Kats en Dick Nederend ontvingen voor al hun inspanningen de gemeentelijke erespeld.
Vanaf de parallelweg langs de N210 is een metalen, onderhoudsvrije brug over het water de Nieuwe Broek gelegd naar een perceel van Staatsbosbeheer. Wie in Cabauw woont en een kleine wandeling wil maken kon vanaf de dorpskern links- en rechtsaf slaan. Voor een fikse trip is het Kerkepad richting Polsbroek een mooie lroute. Het Cabauws Schoolpad gaat de wandelhorizon van de Lopikenaren verbreden.
In de jaren dertig van de vorige eeuw was er al een schoolpad vanuit Cabauw naar de lagere school in Willige Langerak. Als niet-katholiek in het buurtschap Zevender, tussen Cabauw en Schoonhoven, was het not done om de Rooms-Katholieke lagere scholen in Cabauw of Schoonhoven te bezoeken. De 84-jarige mevrouw De Jong-Schep pendelde in haar jeugd jarenlang over het schoolpad, dat wat westelijker liep, tussen Zevender en Willige Langerak. ‘’Schoolgaande protestante kinderen van buitenaf kregen zelfs schoenengeld”, vertelde zij geanimeerd. ‘’Ik niet. Ik liep door weer en wind op klompen.”
Erespelden
De eer om het Cabauws Schoolpad te open was weggelegd voor Mart van Kats en Dick Nederend van Stichting Cabauw Samen Sterk, die het tweetal in 2013 met Jan Lindsen oprichtte. De stichting inventariseert wensen van dorpsbewoners en zoekt oplossingen. Op deze manier zorgden zij op vele vlakken – onder meer door het mogelijk maken van huizenbouw en een jeugdhonk - voor verbinding. ‘’Het was een hele klus om met alle instanties dit schoolpad te verwezenlijken”, aldus Nederend. ‘’Als wij ergens voor gaan, komt het meestal wel voor elkaar.”
Die voortvarendheid was de gemeente Lopik niet ontgaan. Als dank voor al hun inspanningen overhandigde burgemeester Laurens de Graaf het duo de erespeld van de gemeente Lopik. ‘’Het aansporen tot verbeteringen zit in jullie bloed”, memoreerde De Graaf. ‘’Mensen met zo’n instelling heeft de gemeente Lopik nodig.”
‘’We nemen binnenkort afscheid als bestuurslid, maar voor nieuwe uitdagingen weet men ons vast te vinden”, merkt Nederend nog op.
Wim Kroone






















