<p>De (oud)schippers trapten met hun gasten het jubileumjaar af met een feestje en veel herinneringen: aan de oprichting en 20 jaar varen op de IJsselsteinse wateren.</p>

De (oud)schippers trapten met hun gasten het jubileumjaar af met een feestje en veel herinneringen: aan de oprichting en 20 jaar varen op de IJsselsteinse wateren.

(Foto: Lysette Verwegen)

Feest voor 20 jaar Yselvaert

  •   keer gelezen

IJSSELSTEIN • De stichting Yselvaert bestaat 20 jaar. Wie had dat gedacht bij de oprichting in 2002, toen het ‘wilde idee’ om in de grachten te gaan varen werd gerealiseerd. Eerder was al proefgedraaid met boten van de reddingsbrigade, maar met de oprichting van de stichting kwamen de eerste twee fluisterboten uit de Dieze van Den Bosch naar IJsselstein. Inmiddels vormen de Heer Gijsbrecht en Vrouwe Berthe een vertrouwd beeld in de stadsgracht en op de Hollandse IJssel.


Voorzitter Han Theil spitte de archieven door voor zijn presentatie. “De boten met kleine elektromotoren voeren toch ook naar Marnemoende en Lopikerkapel”, weet hij. “In 2008 werden toch nieuwe benzinemotoren aangeschaft.” Schipper Cor van Duuren herinnert zich het onderhoud in de loodsen van Marnemoende: “Het schilderwerk, het nalopen van de motoren; in de wintermaanden waren we er met een man of zes druk mee. Het was gezellig we hadden koffie en we hadden het héél koud”, lacht hij. “Dat is nu nostalgie.” Een van de mannen was een ervaren binnenschipper: “Hij wist precies wanneer wat moest gebeuren. Dat is met de huidige aluminium boten een stuk eenvoudiger: we hebben alleen een hogedrukspuit nodig. Er zijn geen houten banken meer, dus ook geen schilderwerk. En die saamhorigheid houden we nu - koud of warm - op andere momenten in stand.” Wat er wel is bijgekomen: het onderhoud van de botenberging bij Isselwaerde en de drie opstapsteigers. Schipper Cor herinnert zich nog de ‘opslag’ bij de Walkade: “De boten lagen er tot november - de sinterklaasintocht - in weer en wind en soms sneeuw. Dat was niet goed voor de boten en niet voor de schippers...”

Alles ging voorspoedig tot het noodlot toesloeg in januari 2018: de brand in de loodsen van Marnemoende. “Ook onze boten gingen verloren”, laat Theil met een trieste foto zien. Er werd een heel seizoen niet gevaren terwijl toenmalig voorzitter Kees Mulder alles op alles zette om geld in te zamelen voor nieuwe boten. Dankzij de goede verzekering, sponsors en bijdragen van de gemeente en het Roest Crollius Fonds kwamen er twee nieuwe boten. “Helemaal van aluminium, met twee sterke elektromotoren, speciaal voor ons gemaakt door een IJsselsteins bedrijf. Met bloed, zweet en tranen hebben we nu échte IJsselsteinse boten, waardoor we vanaf 2019 het hartzeer en het drama snel konden vergeten.” Maar er kwam nog een nieuwe tegenvaller: “De coronapandemie vanaf 2020”, vertelt Corien Rietveld. “We mochten tot en met 2021 niet of met halve bezetting varen, waardoor we soms gezinnen over twee boten moesten splitsen. Niet de succesvolste jaren, maar we zijn blijven varen en we gaan er nu weer - met volle bak - tegenaan.”

Theil blikt ook terug op de vaste ‘honken’ in twintig jaar: “Schipper Henk Schilderman die vanaf het begin nog steeds vaart; hij komt er tegenwoordig zelfs voor uit Voorschoten waar hij nu woont.” En het Museum IJsselstein, dat vanaf het begin het schippershonk is, evenals de goede relatie met Uit In IJsselstein - voorheen VVV. En boegbeeld Truus: “Zij staat trouw op de brug bij de Roode Leeuw om de lunch voor ons en onze gasten verzorgen als we naar Lopikerkapel varen.” 

Wat de schippers zelf het leukst vinden aan de vaarten: “Vooral de besloten vaarten”, vertellen schippers Corien en Cor. “Je weet nooit wie je aan boord krijgt, dat varieert van families en bedrijfsuitjes tot clubs of een vrijgezellenfeestje.” Die laatste gasten hebben vaak een goed gevulde picknickmand bij zich, en vaak is het hilarisch en gezellig. We hoeven dan niet veel te vertellen; dat doen ze zelf wel.” Als er een IJsselsteiner in de boot zit worden er vaak herinneringen opgehaald: “Zo leren wij als schippers nog meer over de stad dan we al weten. Zo wist een aannemer in de boot van alle huizen waar we langsvoeren nog wat hij er aan werk had uitgevoerd.” Theil vertelt over een gezelschap uit Herentals”: “Ik moest uitleggen wat de schooltas aan een vlaggenstok betekende. Dat vonden ze zo vreemd; de rest van de tocht ging het alleen nog daarover”, lacht hij. De schippers vullen aan met nog een verhaal: “Twee boten met bruiloftsgasten. Idee van het bruidspaar om de familie even kwijt te zijn en foto’s te laten maken.”

Vaar mee met Yselvaert

Naast de reguliere vaarten in het weekend, de vertelvaarten en de besloten vaarten, zijn er dit seizoen drie speciale lustrumvaarten. Zes lustrumvaarten op dinsdagen naar Montfoort, een lustrumvaart+ naar Lopikerkapel en een super-Lustrum-de-luxe dagtocht op zondag 24 juni met koffie en lunch, naar Montfoort, Linschoten en Oudewater. Kijk op www.rondvaartenijsselstein.nl.

Lysette Verwegen
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten