Foto: provincie Utrecht

Fietsverlichting in ‘Snap into the light’-box onder de aandacht

  •   keer gelezen

IJSSELSTEIN • Op de hoek van de Tepestraat en de Van der Postsstraat in IJsselstein staat de ‘snap into the light box’ om het belang van goede fietsverlichting onder de aandacht te brengen. In deze mobiele box kunnen jongeren hun eigen Snapchat- en Instagramberichten maken met speciale blacklightfilters. Met de gemaakte foto’s en video’s maken ze kans op prijzen. 


De box is onderdeel van de fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht, geïnitieerd door de provincie Utrecht. Op vrijdag 21 januari van 14.00 - 18.00 uur is de box opengesteld voor publiek.
Om het bewustzijn van jongeren te vergroten, draait het in de campagne AAN letterlijk om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. Dat gebeurt onder andere met de ‘Snap into the light box’, een mobiele ruimte volledig in blacklight met een AR-photobooth waar jongeren worden uitgenodigd om content voor hun eigen social media kanalen te maken. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de speciaal voor de campagne ontwikkelde blacklight filters voor Snapchat en Instagram. Op de dagen dat de box is geopend, wordt voorlichting gegeven over het gebruik van goede fietsverlichting.
Door gebruik te maken van het voor de campagne ontwikkelde Instagramfilter maken jongeren kans op de volgende prijzen: tickets voor Amaze Amsterdam, Fujifilm Instax mini instant camera, tickets voor Glowgolf in Houten en tickets voor Lasergames in Utrecht. De actievoorwaarden van de winactie staan op https://www.aaninutrecht.nl/winactie/. 
Naast de bewustwordingsacties wordt er gedurende de winterperiode ook extra gehandhaafd op fietsverlichting. Zo zijn er onaangekondigde acties waarbij BOA’S en politie het fietsverkeer controleren op het hebben van goede verlichting. Wanneer dit niet het geval is, kan gekozen worden om het licht, ter plekke, tegen vergoeding te laten maken door de bij de actie aanwezige fietsenmaker. Als dit niet mogelijk of gewenst is, volgt een boete van 60 euro. Via social media, posters in scholen en radiocommercials worden jongeren en hun ouders op de hoogte gebracht van de campagne en de handhavingsacties.

Linda de Kort
Redacteur Het Kontakt - Zenderstreeknieuws
Volg @LindaKort op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten