<p>Ondernemers Frances van de Laar en Annette Schoone doen van harte mee aan de pamflettenactie.</p>

Ondernemers Frances van de Laar en Annette Schoone doen van harte mee aan de pamflettenactie.

(Foto: Paul van den Dungen)

Geduld IJsselsteinse ondernemers raakt op

  •   keer gelezen

IJSSELSTEIN • Het geduld van de (horeca)ondernemers begint op te raken. Met spanning kijken ze uit naar de volgende persconferentie. Protestacties bij een verlengde lockdown zijn in voorbereiding. De verliezen lopen op en de binnensteden worden spooksteden. Tijd voor actie. De verliezen stijgen en de toekomst is voor menig ondernemer onzeker. 


Ook in IJsselstein hangen in de stille winkelstraten bij steeds meer ondernemers pamfletten met de tekst: ‘Het is bijna 14 januari dus de besmettingen lopen weer op. Nou, dan kunnen we dus concluderen dat de winkels en horeca geen gevaar vormden want die waren DICHT’. Het steekt dat er volle treinen naar de buurlanden gaan, waar winkels en horeca, al dan niet met restricties, wel open zijn.

Nekslag

“Dit beleid wordt de nekslag voor de binnenstad”, vindt een horecaondernemer. “Deze lockdown is dramatischer dan de vorige. Click en collect verliest het van online en het water staat menigeen tot de lippen. We zien dat iedereen het moe is.” De grens is bereikt: “De steunmaatregelen staan niet in verhouding tot de verliezen.” Psychisch en fysiek zitten veel ondernemers er doorheen: “Dit doet wat met je nachtrust. Elke ondernemer wil personeel en zaak behouden en mist het echte contact met de klanten. Laat ons gewoon ons werk doen.” 
Ook de consument heeft er genoeg van: “Veel mensen vinden de strenge maatregelen onzin, vooral omdat in omliggende landen ondanks stijgende besmettingen wel alles open is.” Als de komende persconferentie geen versoepeling oplevert denken IJsselsteinse ondernemers, net als elders, aan actie: “Gewoon allemaal de deuren openen.”

Zure appel

In het Fulcotheater worden de ontwikkelingen afgewacht: “We doen niet mee met pamfletten, we moeten door de zure appel heen. Wij hebben geen enkele ruimte om iets te doen, daarom hebben wij de deuren gesloten en - net als vorig jaar - weer verliezen door de maatregelen”, aldus het bestuur. Zorg is er bij ondernemers en theater voor de toekomst: “Komen onze klanten na de lockdown wel weer terug?”

Ondernemersvereniging BIZ ondersteunt de pamflettenactie die op initiatief van de ondernemers is ontstaan. “De leden mogen laten zien dat de detailhandel weer aan de beurt is. Het is een duidelijk signaal naar de overheid”, aldus de BIZ. “We zijn beretrots op de klanten die lokaal blijven shoppen.”

Lysette Verwegen

Lysette Verwegen
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten