Foto: Rijkswaterstaat

Spectaculaire operatie uitvaren boogbrug Vianen live te volgen

  •   keer gelezen

VIANEN/ NIEUWEGEIN / REGIO •  Rijkswaterstaat verwijderd binnenkort de stalen boogbrug tussen Vianen en Nieuwegein. Dit is uiteraard geen alledaags karwei. De stalen boogconstructie, die bijna 5000 ton weegt en alleen in z’n geheel te vervoeren is, vraagt niet alleen om een gedegen maar bovenal om een veilige manier van verwijderen.


Voor het publiek is dit te volgen via een livestream vanaf zondag 7 november 06:30 uur. De tijden zijn nog onder voorbehoud en kunnen veranderen bij bepaalde weersomstandigheden. Indien de gehele operatie niet kan plaatsvinden, zal er uitgeweken worden naar 14 november.


Na het verwijderen van de stalen boogconstructie worden de landpijlers verwijderd. Alleen de landhoofden en de rivierpijlers, met daarin de unieke rivierkazematten, blijven achter. Deze maakten ooit deel uit van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie. Rijkswaterstaat maakt de rivierpijlers geschikt als winterverblijf voor vleermuizen. Na het uitvaren van de stalen boogconstructie, is de verwijdering van de aanbrug aan de kant van Vianen aan de beurt. 

Om de verwijdering van de stalen brugboog voor te bereiden, worden in het rijdek van de stalen brugboog 8 gaten gemaakt. Dit gebeurt om de aan te brengen heftorens te kunnen verbinden met het onderliggende ponton.

De daadwerkelijke verwijdering begint met het in positie brengen van een groot ponton onder de brug. Daarvoor wordt het ponton met staalkabels en lieren vastgemaakt. Het vastmaken gebeurt aan de geplaatste ankerpunten, aan beide zijdes in de uiterwaarden. De heftorens op he ponton en op de boogconstructie klikken daarbij als een soort legostenen in elkaar. Vervolgens duwen de heftorens de brugboog in zijn geheel en gecontroleerd omhoog. Na het borgen van de constructie, vindt er een draaiing van het ponton in de lengterichting van de Lek plaats.  

Daarna vaart het ponton naar de Prinses Beatrixsluis. Daar vindt demontage van de brugboog in delen plaats. Dit is nodig omdat de boog nu te hoog is, waardoor deze niet onder de Jan Blankenbrug (A2) en de Hagesteinse brug (A27) door kan. 

Het brugdek met de gedemonteerde boogdelen kan ten slotte over water worden vervoerd naar de slooplocatie in Schiedam, waar de brugboog verder wordt gedemonteerd en afgevoerd naar een erkende verwerker. 

Voor het uitvaren van de stalen brugboog wordt op 7 (of 14) november het vaarverkeer 15 uur gestremd. 

Dick Aanen
Redacteur van Het Kontakt editie Leerdam en Het Kontakt editie Vianen.
Volg @DickAanen op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten