Ondernemende brugklassers lossen problemen op
Algemeen
80
keer gelezen
IJsselstein - De brugklasleerlingen van klas 1V en 1W van het Cals College IJsselstein pitchten gisteren hun oplossingen voor de onderzoeksvragen die ze kregen van verschillende opdrachtgevers uit IJsselstein. Onder andere de Voedselbank, Body Business, Provides, en het Cals College zelf reageerden op het verzoek om opdrachtgever te zijn voor deze ondernemende leerlingen.
Een greep uit de vragen die de opdrachtgevers aan de leerlingen voor legden: Hoe kunnen we IJsselsteinse ouderen beter bereiken en ondersteunen bij het inwinnen van informatie op ons digitale platform; hoe krijgen we IJsselsteiners meer aan het sporten; hoe combineren we studie- en pauzeplekken in onze nieuwe les-vleugel?
Leerlingen uit havo 3 bezochten de opdrachtgevers en maakten compilatiefilmpjes van de opdrachten. Deze filmpjes presenteerden ze aan de brugklasleerlingen. De brugklasleerlingen onderzochten vervolgens de opdrachten, kregen brainstorm-workshops, werkten aan hun 21st century skills, interviewden de opdrachtgevers en kregen live feedback van verschillende ondernemers uit IJsselstein.
En toen was er het moment om hun oplossingen op hun eigen creatieve manier te pitchen. Ouders, medewerkers van het Cals, de opdrachtgevers en de wethouder Onderwijs van IJsselstein, Marijke van Beukeringen, waren bij de pitches aanwezig en zagen welke talenten er rondlopen op het Cals. De winnaars, Tycho, Sam, Jaïr en Tim hadden onder meer indrukwekkende powerpoint-cartoons in hun pitch verwerkt.
De havo en atheneum-kolom van het Cals College IJsselstein is sinds kort een school voor ondernemend leren (SOL). De presentatiedag was de afronding van het allereerste ondernemende project in dit nieuwe onderwijskader.