Petje af leert kinderen werken aan hun toekomstdromen
Algemeen
172
keer gelezen
IJsselstein - Vanaf 1 januari 2018 start in IJsselstein een Petje af-locatie als pilot voor de andere Lekstroomgemeenten. De Weekendschool Stichting Petje af Nederland wil kinderen van 10 tot en met 14 jaar helpen en stimuleren om hun talenten te verkennen.
Een Petje af-jaar bestaat uit 28 zondagen, verdeeld over zeven blokken van vier weken, waarin verschillende beroepen aan bod komen en praktijkervaring en de ontmoeting met gastdocenten – van 18 tot 80 jaar – centraal staat. “De kinderen komen in aanraking met nieuwe ervaringen, verfrissende ideeën en inspirerende rolmodellen. Geen schoolboeken: Petje af opent deuren die voor veel kinderen anders gesloten blijven”, vertelt Brecht van Schendel. “Wij zijn er speciaal voor kinderen die buiten de boot dreigen te vallen vanuit achterstandsituaties. Wij zijn er van overtuigd dat de plek waar een wieg heeft gestaan nooit de toekomstkansen mag bepalen. Te veel kinderen groeien op met de gedachte ‘Ik hoor er niet bij’ of weten niet wat ze kunnen. Petje af wil de kinderen laten werken aan hun toekomstdromen.”
Dat is ook het ideaal van de IJsselsteinse initiatiefnemers Gadisja Kajdou, Anastasie van der Lugt, Jacqueline Koster en Welmoed Osinga: vrijwilligers die vanuit hun beroep ervaring hebben met kinderen, opvoeding en onderwijs. “Ieder kind verdient een goede introductie in de wereld “, vertelt Welmoed. “Dat verbreedt de mogelijkheden. Wij werken aan het zelfbeeld van de kinderen en willen ze meegeven dat de wereld aan hun voeten ligt”, vult Gadisja aan.
“Waar onderwijs en ouders niet kunnen voorzien in bepaalde ontwikkelingen, kan Petje af dat wel”, vindt Jacqueline. “Kinderen van 10 tot en met 14 zijn kwetsbaar en bezig hun identiteit te ontwikkelen.”
De achterstandssituaties draaien niet alleen om financiën, maar ook om sociale of emotionele ontwikkelingen, cultuurverschillen of gezinssituatie. “Denk bijvoorbeeld aan eenoudergezinnen waar de ouder door werk soms gewoon geen tijd heeft, waardoor het kind kansen mist”, aldus Anastasia.
Petje af startte tien jaar geleden. “We horen van leerkrachten dat ze het verschil na een jaar Petje af zien. Bijvoorbeeld in kringgesprekken, waar kinderen eerst niet veel vertelden, maar nu honderduit praten over hun belevenissen.”