‘Alles was handwerk bij de busfabriek’
Algemeen
29
keer gelezen
Wim van der Willik uit Oudewater werkte als carrosseriebouwer en later als elektriciën bij de busfabriek van van Rooijen en vertelt over de bijzondere jaren daar.
Montfoort - Midden in het stadje Montfoort stond in de vorige eeuw de oude fabriek van carrosseriebouw en houtwaren van van Rooijen. Eigenlijk was een groot deel van de Verlengde Hoogstraat zo’n beetje in gebruik door het bedrijf, omdat er ook veel panden werden gebruikt voor bewoning van personeel of als kantoor- en kantinepanden.
“In het ene bedrijfspand werden de bussen gemaakt en opgebouwd en in het pand aan de andere kant van de straat was de spuiterij. De bussen werden gebouwd op een DAF-chassis die, rijdend over de weg, opgehaald werden vanuit Eindhoven. Men timmerde dan een houten stoel op het open chassis van 12 meter lang en reed alleen beschermd met een helm op het hoofd over de Rijksweg naar Montfoort.” Pas later werden ze via het spoor vervoerd, maar dan moesten ze nog vanuit Utrecht over de weg opgehaald worden. In de bedrijfshallen werden ze dan als bussen opgebouwd. “Alles was handwerk in die tijd.” Eerst de vloerdelen, zijwanden en het dak erop. Later ook de beplating en zijkleppen.
Veel inwoners van Montfoort en Oudewater werkten daar. Wim van der Willik deed alle bedrading in de bus. Daarna ging de bus naar de spuiterij. In het smalle straatje kon dat allemaal maar net. De bus werd in de spuiterij niet alleen van kleur voorzien, maar ook de reclame werd er handmatig opgeschilderd. Als dat klaar was, ging de bus terug naar de eerste hal en werd verder afgebouwd. Het waren luxe touringcars en ze werden daarom voorzien van onder meer tv’s, geluidsapparatuur, magnetrons, 220 volt-installaties en toiletten. “Niets was te gek. Alles kon,” aldus van der Willik, die hier een bijzondere tijd meemaakte. “Met 28 mensen bouwden we binnen zes weken helemaal met de hand een bus.” Toen het bedrijf in de jaren ‘80 verhuisde naar het industriegebied kreeg het een prachtige nieuwe hal met een productielijn. Het chassis ging er aan één kant van de hal in, doorliep het productieproces en kwam er als een complete bus aan de andere kant weer uit.
De werkzaamheden van het bedrijf groeiden enorm. Ook M.E.-voertuigen en verhuiswagens werden gebouwd en ze kregen buitenlandse opdrachten. “Voor de popgroep Duran Duran maakten we twee speciale exclusieve touringcars. De Starcruiser of London.” Allerlei moderne snufjes tot aan een eigen geluidsstudio werden in de bussen gerealiseerd. Van der Willik mocht uiteindelijk de bussen naar London brengen, waar ze alsnog vanwege de strenge keuring in Engeland een aantal aanpassingen moesten doen. “Ik heb altijd in de voertuigenbusiness gewerkt, maar dit was een onvergetelijke ervaring.”