Trofee Kern met Pit voor IJsselsteins initiatief Brood-Nodig
Algemeen
83
keer gelezen
Minder verpakkingen Bood-Nodig is winnaar geworden van de provinciale trofee Kern met Pit. ‘Dit burgerinitiatief inspireert, enthousiasmeert en stimuleert consumenten en winkels om katoenen broodzakken te gebruiken in plaats van plastic zakken’, aldus het juryrapport.
IJSSELSTEIN – Deze maand brachten de supporters van de actie Marie-José de Zeeuw, José Loermans en Sushma Ramkhelawan met een spetterende pitch hun actie voor het voetlicht op de Kern met Pit-dag. “Een klein gebaar met een grote impact op allerlei terreinen van duurzaam en multicultureel tot sociaal en groen. Simpel, maar met een groot bereik”, aldus de jury.
Marie-José de Zeeuw startte het initiatief door in 15 IJsselsteinse winkels katoenen broodzakken neer te leggen. Daarna rolde ze de actie met supporters en ambassadeurs door de hele provincie uit. “Er zijn in al meer dan zestig winkels in vijftien gemeenten ruim 4000 broodzakjes verkocht”, vertelt ze trots. “Hiermee worden bij benadering op jaarbasis 400.000 verpakkingen, meestal van plastic, bespaard.”
Ook het Repair Café IJsselstein is bij de actie betrokken, net als ZoMoooi, een creatieve werkplaats voor mensen met een beperking. “Nu kunnen we heel Nederland veroveren.”