Muziekdocent en organist Marcel van der Poel (midden) is trots op zijn leergierige pupillen uit 1G. (Foto: Lysette Verwegen)
Muziekdocent en organist Marcel van der Poel (midden) is trots op zijn leergierige pupillen uit 1G. (Foto: Lysette Verwegen) (Foto: )

Brugklassers Cals ontdekken de Matthäus Passion

  •   keer gelezen

Brugklasleerlingen van het vmbo en de Matthäus Passion van Bach: het lijkt geen voor de hand liggende combinatie. Behalve voor de Cals-leerlingen van klas 1G, waar muziekdocent Marcel van der Poel doceert én organist is in een van de uitvoeringen van het wereldberoemde muzikale meesterwerk.


IJSSELSTEIN – De leerlingen weten waarom componist Johann Sebastian Bach belangrijk is, hoe het meesterwerk gestructureerd is, wanneer het voor het eerst werd uitgevoerd en welke personen door welke zangstem worden gezongen. “De evangelist is een tenor”, vertelt een van de leerlingen, die klaar is voor het proefwerk waarmee het project wordt afgesloten.
Leerling Jannis Visser vindt popmuziek leuk. “Maar klassiek is móói! Pop is ‘op-en-neer zingen’, maar klassiek voel je van binnen”. Dat weet Mike van Loveren ook: “Mijn vader krijgt tranen in zijn ogen als hij de Matthäus hoort.” Mike was zo onder de indruk van de muziek, dat hij een van de koralen uit zijn hoofd leerde spelen op het keyboard. “Ik heb van mijn vader een speciaal kruisbeeld uit de familie gekregen, omdat hij zo onder de indruk was.” Volgens Mike is de Matthäus belangrijk. “Ik was verrast dat klassieke muziek de basis is van bijvoorbeeld pop. Alle moderne muziek stamt daarvan af. Daarom is het gaaf om er zoveel over te leren. Giany Wekenborg vertelt over de koraal die ze met z’n allen tussen het orkest mee mogen zingen. “Eerst dacht ik niets bij het stuk. Maar toen ik vaker luisterde naar de muziek en er meer van begon te begrijpen, werd het steeds mooier.”

Voor Mike ging dat nog verder: “Door deze lessen over de Matthäus ben ik me gaan verdiepen. In muziek zijn alle mensen gelijk en daarom bestaan er geen nerds of andere groepjes meer voor mij.”
Van der Poel is trots op zijn klas. “Dit soort muziek leren ze niet zo snel kennen. Het is mooi om deze lessen hier te kunnen geven, want school is toch dé plek om nieuwe dingen te leren.” Met de Matthäus ging dat nog wat verder: “Ze hebben alles in het Duits geoefend; een taal die ze volgend jaar pas krijgen. Zo knap.” De leerlingen gaan niet de generale van de hele Matthäus bijwonen. “Dat zou voor de leerlingen te zwaar zijn.” Hij heeft zijn leerlingen gedoceerd meegenomen in deze muziek. “Het idee is ontstaan om vakoverstijgend te werken: de Matthäus werd een verbinding tussen lessen muziek en levensbeschouwing. Het bezoek aan de Grote Kerk in Vianen is een live kennismaking met de Matthäus en – voor de cultuurvorming – de kennismaking met een kerkgebouw, waar veel leerlingen - zowel christelijk als islamitisch – niet vaak binnen kijken.” Voeg daarbij de combinatie van de leerlingen met de vijftien bewoners van Ewoud die zijn uitgenodigd: “En tal van werelden komen samen rond deze Matthäus.”

In het kader van Young Impact organiseerden de leerlingen ook met diverse acties geld voor het uitstapje per bus met ‘hun’ ouderen. “En koffie met iets lekkers in een restaurant dat we zelf hebben gekozen”, vertellen de leerlingen trots.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten