30
Algemeen
323
keer gelezen
30 is het nieuwe 50. En dan heb ik het over snelheid in de bebouwde kom. Veilig Verkeer Nederland en de RAI willen overal waar voetgangers en fietsers de weg delen met auto’s de snelheid omlaag.
Het ministerie ziet niets in een wettelijke verplichting en laat het aan de gemeenten over. Wel eens 30 gereden op een 30km/h weg? Ook gevoeld hoe pijnlijk u de uitzondering bent? Ik snap dat ministerie wel. Want gemeenten gaan vragen om meer politie of andere handhavers. Dat kost geld.
Wel eens 30 gereden op een 30km/h weg?
En ook nu al geeft het Openbaar Ministerie voor de meeste wegen met een 30km/h bepaling niet thuis: “Deze weg is niet ingericht op 30km/h en dus handhaven en vervolgen we hier niet”. Curieus argument trouwens, want de snelwegen in Duitsland zijn toch aardig identiek aan die in Nederland.
Terwijl het helemaal zo moeilijk niet is om er voor te zorgen dat er overal waar 30 staat ook maximaal 30 gereden wordt. Veel moderne auto’s hebben al software en camera’s aan boord die verkeersborden kunnen lezen. Dan is het een peulenschil om te zorgen dat de auto ook niet harder kán dan de aangegeven snelheid. Ik denk dat er genoeg maatschappelijk draagvlak is om snelheidsbegrenzing in te voeren voor 30km/h wegen en zones. Dan heb je een maatregel die werkt! En nee, niet alle auto’s hebben die voorziening, maar dat is ook niet nodig. Het verkeer gaat zo snel als de langzaamste deelnemer. Denk aan een tractor op de provinciale weg. Dus oudere auto’s worden opgehouden door de nieuwste. En als we een aantal jaren gewend zijn aan snelheidsbegrenzing bij 30, dan volgt 50, 60, enzovoorts. De politiecapaciteit die daardoor kan vrijvallen kan dan ingezet worden voor zaken die burgers een tikkeltje belangrijker vinden. Maar waarom doet het ministerie dat niet?
Wethouder Bob Duindam - Oudewater