Nieuwe trambaan voor IJsselstein
Algemeen
113
keer gelezen
IJsselstein - De provincie Utrecht is samen met aannemer BAM Infra Rail B.V. begonnen met vernieuwing van de trambaan in IJsselstein. Het spoor ging op de schop. Nieuwe masten voor de bovenleiding kregen een stevige fundering. Tussen 18 en 24 april was er volop activiteit op en bij de tramlijn.
Vanuit de bouwdepots was het gedurende die week een komen en gaan van transport. Hier werd nieuw spoor met hijskranen vanaf diepladers overgezet op een speciaal railvoertuig. De nieuwe rails konden zo snel over het spoor naar de plek van bestemming worden vervoerd. Tussen de tramhaltes Achterveld en het eindpunt van de lijn in IJsselstein-Zuid werd deze machine ingezet om de nieuwe rails in de trambaan te plaatsen.
Net als in Nieuwegein-Zuid waar begin april een start werd gemaakt met voorbereidende werkzaamheden aan de trambaan is ook dit werk in IJsselstein de voorbode van een grootschalige vernieuwing van de gehele regionale tramlijn de komende zomer. Daarbij worden alle 23 tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein verlengd en verlaagd, zodat deze aansluiten op de nieuwe trams die momenteel voor het trambedrijf van de provincie worden geproduceerd in Spanje. In mei is meer bekend over de planning van het vervolg van deze werkzaamheden aan de tramlijn.
Benieuwd naar hoe het werk in IJsselstein verliep en naar wat er allemaal bij komt kijken? Robin van de Plassche, omgevingsmanager bij BAM Infra Rail B.V. voor dit project, vertelt daar in deze video reportage meer over: https://youtu.be/Mip0VH_P1y4