Stichting Buddyhuis van het St. Antonius Ziekenhuis wil steun bieden met de BuddyBeer. Foto: PR
Stichting Buddyhuis van het St. Antonius Ziekenhuis wil steun bieden met de BuddyBeer. Foto: PR

BuddyBeren voor Buddyhuis in St. Antonius Ziekenhuis

Algemeen 97 keer gelezen

Landelijk initiatief Veel Liefs heeft opnieuw een project gestart. Deze keer voor stichting Buddyhuis in het St. Antonius Ziekenhuis. Deze stichting regelt contact met gelijkgestemden voor mensen die een behandeling voor kanker moeten ondergaan. Door de coronacrisis mogen zij tijdens een ziekenhuisopname hun kinderen niet of nauwelijks zien vanwege besmettingsgevaar. Daarom wil stichting Buddyhuis deze kinderen en ouders steunen met een BuddyBeer.

Utrecht - De BuddyBeer is bedoeld als ‘verzachter’ in het proces dat ouders en kinderen doormaken bij een ziekenhuisopname.

De ouder die moet worden opgenomen, krijgt van zijn/haar kind(eren) de BuddyBeer mee naar het ziekenhuis.

Kinderen ervaren dat als troostend: papa of mama is niet alleen in het ziekenhuis. Daarnaast heeft de BuddyBeer een narratieve functie: het helpt de ouder om kinderen te vertellen wat er is gebeurd in het ziekenhuis.

Zo kan de ouder foto’s of video’s maken van alles wat de BuddyBeer beleeft in het ziekenhuis. Voor optimaal gebruik van de BuddyBeer worden er door artsen en verpleegkundigen ook filmpjes gemaakt van BuddyBeer in het ziekenhuis. Deze filmpjes worden door het Buddyhuis gedeeld via hun website en een app, die nu in ontwikkeling is.

Concreet hulpmiddel

Anna Casemier is een van de initiatiefnemers van Veel Liefs. “Toen het Buddyhuis ons benaderde met de vraag of wij iets konden betekenen voor dit project, hebben we direct ja gezegd. We vinden de BuddyBeer een heel concreet hulpmiddel voor kinderen en ouders in een verdrietige en spannende periode in hun leven. Daar leveren we graag een bijdrage aan. Wat ons vooral aanspreekt, is de manier waarop de BuddyBeer voor multichannel storytelling kan worden gebruikt.”

“Uit de onderzoeken die wij vanuit Consumatics doen, weten we dat het delen van verhalen via verschillende kanalen, ervoor zorgt dat de informatie beter overkomt en wordt onthouden. Zeker bij kinderen tussen 4 en 18 jaar.”

Verwerking

“De BuddyBeer kan er dus aan bijdragen dat kinderen beter begrijpen wat er met de ouder aan de hand is en daarover ook beter kunnen praten. Dat helpt bij de verwerking van wat er allemaal gebeurt in het ziekenhuis.”

Het Buddyhuis lanceerde onlangs het project. Toen bracht Veel Liefs 150 bedrukte BuddyBeren naar het Buddyhuis, waarna vrijwilligers de Buddyberen uitdeelden aan de doelgroep.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Werkgroep Dementievriendelijk IJsselstein zoekt trainers Nieuws 17 uur geleden
Afbeelding
Jong en oud hebben veel plezier met het maken van paasstukjes Nieuws 27 mrt, 18:17
Afbeelding
Komst en vertrek spelers Montfoort SV'19 Nieuws 27 mrt, 16:41
• Carla Post wilde een speeltuin voor álle kinderen.
Tien jaar speeltuin Kloosterplantsoen Nieuws 27 mrt, 08:54
Afbeelding
RMN: gewijzigde dienstverlening rondom Pasen Nieuws 27 mrt, 08:38
Afbeelding
Keukenbrand aan Lanceerplaats in IJsselstein 112 26 mrt, 21:03
• Gijs (l) en Bram hopen veel geld op te halen voor KiKa.
Broers doen halve triathlon voor KiKa Nieuws 26 mrt, 07:10
Afbeelding
Cheque voor 17e eeuws schilderijtje van vroegere burgemeester Montfoort Nieuws 25 mrt, 17:10