Nieuwe brandweerkazerne Montfoort eigentijds, praktisch en modern
Algemeen
557
keer gelezen
Het was een moeizaam en traag proces, maar uiteindelijk heeft de Post Montfoort van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) dan toch een nieuwe brandweerkazerne.
Montfoort - De vorige kazerne aan de Anne Franklaan moest na 50 jaar het veld ruimen omdat hij niet meer aan de eisen van deze tijd voldeed. Veel lief en leed werd er gedeeld en noodzakelijke verbouwingen werden zoveel mogelijk in eigen beheer uitgevoerd. Als dan eindelijk de slopershamer een einde aan 50 jaar brandweerhistorie een einde maakt, kan de lang verwachte bouw beginnen. De brandweervoertuigen kregen een tijdelijk onderkomen op Heeswijk, vanwaar ook uitgerukt moest worden. Paul Ebskamp, de postcommandant van de brandweer Montfoort: “Er werd gewerkt volgens het Design & Build systeem. Dat betekent dat binnen deze methodiek één partij verantwoordelijk is voor zowel het ontwerpen als het bouwen van het gebouw. Natuurlijk is daar in belangrijke mate de gemeente Montfoort bij betrokken maar ook de VRU. Het is wel jammer dat er door dit D&B systeem weinig van lokale ondernemers gebruik werd gemaakt.”
De bewoners rond de brandweerkazerne kregen regelmatig informatie en inspraak. Ook de suggesties en aanbevelingen van de vrijwillige brandweerlieden werden waar mogelijk gehonoreerd. De Veiligheidsregio Utrecht zorgde voor een route indeling. Paul Epskamp vervolgt: “Dat is een nieuw systeem, maar na een paar keer oefenen weet inmiddels iedereen zijn weg te vinden. Bij een uitruk komen de brandweermensen via de achterzijde naar binnen. Ze lopen dan naar de kleedruimte en dan door naar de voertuigen. Bij terugkomst gaat alles omgekeerd. Vanuit de auto gaan ze naar een kleedruimte om hun vuile pakken in te leveren, daarna kunnen ze douchen en dan gaan ze schoon via de voordeur naar buiten. Inmiddels zijn we zo ver dat het pand bouwkundig en technisch is opgeleverd en ook de voertuigen staan weer in de kazerne en zijn we al een aantal keren vanuit deze nieuwe locatie uitgerukt.”
Het pand is duurzaam gebouwd en voorzien van warmtepompen en zonnepanelen. Het vrouwelijk personeel heeft eigen kleed- en douchruimtes. In de kleedruimte heerst overdruk en er is een goede ventilatie in de remise. In elke ruimte is vloerverwarming met een aparte temperatuurregeling. Ook voor de Jeugdbrandweer is er een eigen plek en met eigen lockers. Boven is een modern kantoor dat regelmatig door flexwerkers wordt gebruikt. Het gebouw is stiller, beter geïsoleerd. Volgende maand gaat de Personeel-Materiaalwagen weg. Daar komt een Groot Water Transport voor terug. In april wordt de nieuwe Tankautospuit verwacht. Het reanimatievoertuig heeft ook een plek gekregen, alleen is daarvoor nog steeds geen eigen uitgang beschikbaar. Paul Ebskamp: “Wij zijn erg blij met dit nieuwe onderkomen en willen dat tijdens een open dag aan iedereen laten zien. Maar ja, corona.”