Hoera, de sneltram rijdt weer!
Hoera, de sneltram rijdt weer! (Foto: Karin Doornbos)

Hoera, we kunnen weer met de tram!

  •   keer gelezen

Half januari vonden de eerste testritten van sneltram 61 richting IJsselstein plaats. Na bijna negen maanden zou de tram dan eindelijk weer gaan rijden. Maar ook dit verloopt niet volgens plan. De vernieuwing van de tramlijn Utrecht-IJsselstein begint op 30 mei 2020 en wordt gekenmerkt door problemen, blunders en inschattingsfouten.


IJSSELSTEIN - Maar op vrijdag 12 maart valt dan toch het verlossende woord: sneltram 61 hervat op zondag 14 maart de normale dienstregeling mét passagiers. Wel houdt men nog een slag om de arm. De eerste drie dagen zullen er vervangende bussen paraat staan voor het geval er zich toch nog technische problemen voordoen. IJsselsteins wethouder Peter Bekker is blij. Via de website van de Provincie Utrecht laat hij weten: “Eindelijk, de tram gaat weer rijden! Ons geduld is zwaar op de proef gesteld. Maar nu overheerst bij mij een gevoel van blijdschap. Er ligt een tramlijn die weer 30 jaar mee kan.” Niet iedereen deelt dit optimisme. Geluiden als “Eerst zien, dan geloven” en “Benieuwd voor hoelang,” voeren de boventoon. Niet heel verwonderlijk: de IJsselsteiners hebben lang moeten wachten. Begin september werd al aangekondigd dat de trams rond 15 november 2020 zouden gaan rijden. “Hou maar rekening met januari”, schreef Bas Valkenburg op de Facebookpagina van Zenderstreeknieuws. Een andere reageerder vond dat een erg optimistische schatting en helaas kregen ze gelijk.

Lawaai

De tram rijdt weer, maar de problemen zijn hiermee niet helemaal voorbij. Het regent klachten over het lawaai dat de nieuwe trams maken. Op 11 maart jl. ontvingen bewoners een schrijven van de provincie Utrecht over deze nieuwe tegenslag. Het trambedrijf van de provincie is verantwoordelijk voor onderhoud van spoor en trams. Zij erkennen dat er diverse klachten zijn binnengekomen over ‘een piepend en snerpend geluid bij het passeren van de tram’. Dit ‘booggeluid’ is een bekend verschijnsel, het ontstaat door contact tussen wiel en spoor, maar deze mate van overlast is voor het trambedrijf onverwacht. “De afstelling van de hoogwaardige techniek in de nieuwe trams luistert bijzonder nauw. De combinatie van een zeer droge periode met nieuw materieel en nieuw spoor zorgt voor een suboptimale situatie voor het voorkomen van booggeluid”, aldus de toelichting in de brief. Een oplossing is om over het hele tracé een lichte smering toe te passen. Maar er is “enige tijd voor nodig om het smeersysteem te optimaliseren.”

Een kleine pleister op de wonde is de belofte van gedeputeerde en verantwoordelijk portefeuillehouder Arne Schaddelee. “Zodra de situatie rondom corona het toelaat, bieden we samen met U-OV een nadere kennismaking aan met twee weken gratis reizen op beide tramlijnen.” Hopelijk behoort alle ‘tramtreurnis’ hiermee tot het verleden en kunnen passagiers probleemloos gebruik maken van de nieuwe comfortabele trams.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten