Han Theil, Astrid Dam en Lisa Eggen kijken uit naar samenspelen met alle docenten en (200) leerlingen van FMO.
Han Theil, Astrid Dam en Lisa Eggen kijken uit naar samenspelen met alle docenten en (200) leerlingen van FMO. (Foto: Lysette Verwegen)

De muziekschool maak je met elkaar

Algemeen 155 keer gelezen

Fulco Muziekonderwijs (FMO) maakte in 2019 een vliegende start met allerlei vernieuwingen. Maar de ‘ouverture’ werd in 2020 verstoord door corona en een aantal activiteiten moest door de maatregelen worden stilgelegd. Maar er zit nog volop muziek in de muziekschool.

IJSSELSTEIN - Het plan: een nieuwe website, zichtbaarheid op social media, meer lesruimte - onder meer in Theater Pantalone - en meer docenten en leerlingen. “Meer docenten is gelukt; we hebben er dertien voor vijftien muziekgebieden”, vertelt bestuurslid Han Theil. En ook de samenwerking met Pantalone verloopt goed; “Daar oefenen ‘de decibels’, zoals elektrische gitaar en drums” grapt hij. Ook de nieuwe bandcoaching is gestart. “Op allerlei gebieden werken we samen, maar samenspelen is het belangrijkst; dat máákt de muziekschool.” En dat is al een tijdje het grootste gemis.

Startblokken
“We hebben vorig jaar nog net - coronaproof - een open dag kunnen houden in het Fulcotheater.” Viooldocente Lisa Eggen weet het nog: “Vooral jonge kinderen vonden het prachtig om instrumenten te zien en proberen. Daar heb ik veel leerlingen aan overgehouden.” “Iedereen stond vol in de startblokken, maar toen gooide corona écht de rem op alles”, aldus Han. De bestuursactiviteiten richtten zich nog steeds op de toekomstplannen én op het contact met de docenten. “De muziekschool maak je samen, dus werd er online vergaderd en werden er heel wat tips en steun uitgewisseld. We hebben de saamhorigheid vast kunnen houden.”

Saamhorigheid
Die saamhorigheid bleven Lisa en collega dwarsfluitdocent Anita Dam ook uitdragen naar hun leerlingen. “In de eerste lockdown dachten we allemaal nog ‘Help!’ In de tweede lockdown hadden we al ervaring met digitaal lesgeven”, vertelt Anita. “En we wisten wat niet werkt, zoals video via WhatsApp. Dankzij tips van andere vakgenoten en -groepen zijn er oplossingen gevonden, maar optimaal is het niet.” Iedereen was blij toen er tussen de lockdowns even iets van samenspel mét elkaar mogelijk was. “Ik dacht nog: ‘Wat mooi!’, maar het was snel voorbij.” De leerlingen moesten weer meespelen met een cd of video. “Niet ideaal, maar beter dan niets.”

Verrassingen
Toch waren er ook positieve verrassingen voor Lisa en Anita. “De leerlingen bleven gemotiveerd, want muziek was echt hun ontspanning, omdat ze verder weinig te doen hadden. We maakten muziekbladen en kregen via beeld een ander contact: een kijkje bij de leerlingen thuis en zij bij ons.” Iedereen heeft wel eens een dipje van ‘hoe lang duurt dit nog zo’. “De concertagenda’s zijn leeg, wel of geen overheidsregelingen en meer. Maar het lesgeven, de leerlingen en hun waardering trekken ons eruit, net als de muziekschool. En we willen feeling houden met ons vak, de muziek en onze praktijk.” Kijk op: www.fulcomuziekonderwijs.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Gemeente Lopik erkent onduidelijke communicatie over gekapte bomen bij Zeldenrust Nieuws 20 uur geleden
Gert Kruys per direct weg bij Montfoort SV'19 Sport 21 uur geleden
Afbeelding
Kabouters zijn meer dan welkom op basisschool De Trekvogel in IJsselstein Nieuws 23 uur geleden
Afbeelding
Gemeente vraagt inwoners mee te denken over herinrichting Benschop Nieuws 18 apr, 01:23
• De Nieuwegeinse band Dutchicana is één van de finalisten.
Vier bands strijden om titel Fulco's Battle of the Bands 2024 Nieuws 17 apr, 19:12
Afbeelding
Ook Cals College geraakt door cyberaanval leverancier van boeken Nieuws 17 apr, 13:37
Afbeelding
Donaties maken AED op scoutingclubgebouw in IJsselstein mogelijk Nieuws 17 apr, 11:17
Afbeelding
PvdA IJsselstein wil een solidariteitsfonds voor basisscholen Nieuws 17 apr, 10:13