<p>De kinderen van groep 5 van basisschool De Tandem volgen een &#39;Masterclass&#39; muziek van Harmonie Amicitia.</p>

De kinderen van groep 5 van basisschool De Tandem volgen een 'Masterclass' muziek van Harmonie Amicitia.

(Foto: Karin Doornbos)

Weer tijd voor plezier in de klas

  •   keer gelezen

Een mooi tafereel bij basisschool De Tandem. In de zonovergoten boomgaard bij de school vormen de leerlingen van groep 5 het aandachtige publiek van een ‘masterclass’ muziek van Harmonie Amicitia. Ook de leden van de muziekvereniging genieten. Het is lang geleden dat ze zo samen konden spelen.


IJSSELSTEIN -De muzieklessen zijn een project van Kunst Centraal uit Bunnik. Kunst Centraal heeft als missie het versterken van de creatieve kracht van leerlingen, leerkrachten en docenten in het primair en voortgezet onderwijs in de provincie Utrecht. Ieder jaar maken de leerlingen van groep 5 in IJsselstein kennis met de harmonie of de fanfare.

In eigen woonplaats

“Kinderen worden zo op een speelse manier in contact gebracht met kunst en cultuur in hun eigen woonplaats.” Vandaag is een aantal muzikanten van Harmonie Amicitia uit IJsselsein te gast om hun instrumenten te laten zien en horen. Het weer werkt goed mee. “Mooi dat dit nu buiten kan plaatsvinden”, zegt Gerda van der Weide. Gerda is als muziekconsulent verbonden aan Kunst Centraal en houdt zich bezig met de ontwikkeling van diverse projecten voor de basisscholen. “Dit muziekproject is speciaal opgezet voor leerlingen van groep 5, maar we organiseren natuurlijk nog veel meer activiteiten op het gebied van kunst en cultuur.” Het muziekproject wordt ieder jaar afgesloten met een gezamenlijk evenement in het Fulcotheater, maar dat gaat dit jaar vanwege corona helaas niet door. “Het zou nu wel kunnen, maar er moet vooraf veel georganiseerd worden, en dat gaan we niet meer redden.” De kinderen reageren enthousiast op de muziekles en op de uitleg van de muzikanten. “Normaalgesproken mogen ze de instrumenten ook zelf uitproberen, maar dat gaat nu natuurlijk niet. We blijven voorzichtig in deze coronatijd.” Ze is heel blij dat de kinderen na een lange periode van online lessen cultuur weer ‘live’ in de klas kunnen beleven.

Empathie ontwikkelen

Het afgelopen jaar hebben veel projecten op het gebied van kunst en cultuur stilgelegen en dat is een slechte zaak voor de ontwikkeling van een kinderbrein vindt ook wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras. Hij is gespecialiseerd in hersenontwikkeling en leren, en publiceerde hier onlangs een artikel over in NRC Handelsblad. “Gras gaat niet sneller groeien als je eraan trekt, wel als je het water en voedsel geeft. Muziek, kunst, sport en beweging zijn belangrijker dan we dachten, daar is de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan.” Het positieve effect op de ontwikkeling blijkt het grootst bij leerlingen in achterstandssituaties. Uit diverse onderzoeken blijkt dat leerlingen die in de klas zingen en musiceren hun empathie beter ontwikkelen en makkelijker contact leggen. Mieras pleit dan ook voor echte vernieuwing van het onderwijs met meer aandacht voor cultuur én plezier in de klas. De kinderen zullen er blij mee zijn.

Karin Doornbos

“Fijn dat kinderen weer ‘live’ cultuur kunnen beleven”

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten