Gemeenten in de regio gaan boa’s wederzijds uitwisselen
Algemeen
478
keer gelezen
IJSSELSTEIN / MONTFOORT/ LOPIK / REGIO • Zeventien gemeenten in de regio Utrecht gaan samenwerken op handhavingsgebied zodat zij indien nodig hun boa’s in andere plaatsen kunnen inzetten of boa’s kunnen lenen uit andere gemeenten.
Doordat boa’s onderling uitgewisseld kunnen worden, kan makkelijker van elkaars kennis, expertise en capaciteit gebruik gemaakt worden. Bijvoorbeeld bij grote evenementen of bij het uitvoeren van allerlei controles.
De boa-samenwerking biedt gemeenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een ervaren boa uit een andere gemeente mee te laten lopen tijdens controles op onderwerpen waar het in de eigen gemeente aan kennis of expertise ontbreekt. Daarnaast wordt informatie gedeeld tijdens workshops en webinars die binnen de samenwerking worden georganiseerd.
Ook bij controles, onder andere in de horeca of bij zwaar verkeer, kan er gebruik gemaakt worden van elkaars boa’s. Bijvoorbeeld om de voorkomen dat een boa tijdens (leeftijds)controles herkend wordt en daardoor overtredingen van bijvoorbeeld de Alcoholwet niet vast kan stellen. Potentiële overtreders kunnen tijdig hun maatregelen nemen om de dans te ontspringen.
De samenwerking biedt daarnaast voordelen als de personele capaciteit van gemeenten tekort schiet. Bijvoorbeeld als in de gemeente een groot evenement of grootschalige controle plaatsvindt en extra boa’s nodig zijn.
De onderlinge uitwisseling vindt plaats met gesloten beurs. Dit houdt in dat het lenen van een boa ook weer ‘terugbetaald’ moet worden door, op een ander moment, een eigen boa uit te lenen. De onderlinge uitwisseling wordt bijgehouden en de bedoeling is dat iedereen aan het eind van het jaar op 0 uitkomt. Mocht dat niet zo zijn dan wordt het tekort financieel verrekend.
Het gaat om de volgende gemeenten: Woerden, Oudewater, IJsselstein, Montfoort, Lopik, De Ronde Venen, Stichtse Vecht, Utrecht, De Bilt, Vijfherenlanden, Nieuwegein, Houten, Bunnik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug, Woudenberg en Amersfoort.