Tram Nieuwegein- Zuid vanaf 3 januari; IJsselstein volgt
Algemeen
202
keer gelezen
Op zondag 3 januari gaan al de nieuwe trams met reizigers rijden op lijn 60: tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein/Zuid. Alle inspanningen zijn erop gericht om tramlijn 61 tussen Utrecht en IJsselstein uiterlijk februari in dienst te stellen.
De afgelopen weken hebben U-OV en het trambedrijf van de provincie Utrecht alle registers opengetrokken om de nieuwe trams tussen Utrecht en Nieuwegein/Zuid op de proef te stellen. Eerst werden de trambestuurders bekend gemaakt met de vernieuwde lijn, daarna volgde een periode dat de trams de gehele dag en avond stabiel moesten rijden op de klok van de dienstregeling. De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen. Nu is dan het sein op groen gezet om de deuren te openen voor de reizigers.
Zodra de situatie rondom corona het toelaat, biedt de provincie samen met U-OV een nadere kennismaking aan met gratis ritten.”
Tramlijn 60 rijdt met ingang van 3 januari een dienstregeling met acht ritten per uur per richting van maandag tot en met zaterdag. Op zondag wordt een kwartierdienst gereden. Dit is een tijdelijke dienstregeling die geldt totdat ook tramlijn 61 tussen Utrecht en IJsselstein in gebruik is genomen. Vanaf dat moment wordt op het traject tussen de tijdelijke tramhalte bij Nieuwegein-Centrum en de eindhalte Nieuwegein/Zuid van maandag tot en met zaterdag gereden op de oorspronkelijke frequentie van een kwartierdienst met vier ritten per uur per richting.
Reizigers kunnen vanaf 3 januari op deze lijn kennismaken met de nieuwe 41 meter lange trams uit Spanje. Deze zijn door leverancier CAF in opdracht van de provincie Utrecht gemaakt en bieden niet alleen meer ruimte maar ook extra comfort. Zo zijn de trams voorzien van een moderne airconditioning, vloerverwarming en een soepele vering. Onderweg kan de reis worden gevolgd op informatiepanelen en zijn er voor noodgevallen beveiligingscamera’s en een directe intercom verbinding met de bestuurder. De haltes zelf zijn aangesloten op een nieuw glasvezel datanetwerk waardoor meer mogelijk is met actuele reisinformatie en cameratoezicht.
Om de lijn geschikt te maken voor de nieuwe trams zijn alle haltes aangepast. De perrons zijn niet alleen langer en lager geworden maar met aanpassingen aan de haltes en de introductie van een speciale loopplank ook geschikt gemaakt voor gebruikers van rolstoelen en rollators. De trambaan is vernieuwd voor de komende dertig jaar. Daarbij zijn ook extra werkzaamheden uitgevoerd om de trambaan te stabiliseren door damwanden te plaatsen.
Hoewel de nieuwe tramlijn uitgebreid is getest kunnen in de aanloopfase vanwege kinderziektes nog enkele storingen optreden aan het technische systeem. In dat geval kunnen reizigers gebruik maken van bussen.
Nu lijn 60 in gebruik wordt genomen, is de vervolgstap erop gericht om tramlijn 61 Utrecht-IJsselstein te beproeven met opleidingsritten en testritten op de dienstregeling.